Wednesday, April 27, 2011

Bisik-bisik

Bismillaah...


Tersenyum kala membaca kisah seorang blogger ini. Katanya, dia menyedari bahawa dia mampu bercakap2 dalam hati tanpa siapa pun mendengar tika usianya mencapai enam tahun. Waktu itu, dia kira cuma dia ada kuasa seperti itu. Maka segala marah, segala seranah dia lepaskan dalam hati. Dia puas menyumpah manusia dibenci luar pengetahuan manusia tersebut.

Tapi kepuasannya tak lama. Sampailah waktu yang dia rasa marahnya sama Tuhan. Dia ingin memaki, menyeranah sama seperti yang dilakukannya pada manusia tapi tak dapat. Kerana dia tahu Tuhan maha mendengar. Tuhan tahu setiap apa yang digemakan di dalam. Maka dia frust, merasa hilang privasi. Seperti diarinya dicuri.

"Ala, mesti Allah dengar. Allah ni sikit2 nak dengar!"

Hehehe...
Aku tersengih membaca. Comel pula rasanya membaca kisah dia frust sebegitu. Lebih comel lagi punca frustnya itu adalah daripada keyakinannya yang sungguh terhadap sifat Allah yang maha mendengar. Walaupun umurnya waktu itu masih sangat hijau. Subhanallah...Itulah peri pentingnya Islamic Education yob. atenye kamu...huhu =p


Syukurnya Allah maha mendengar. Kalau bukan Allah siapa lagi nak dengar jeritan batin minta diselamatkan waktu kerasnya aku sakitkan hati orang2 yang aku sayang, selambanya aku melakukan dosa berulang2, atau teganya aku menzalimi diri sendiri atau orang lain, Allah maha mendengar betapa dalam hati aku merayu2 minta diselamatkan. Benar2 mahu diselamatkan. Dan dalam situasi yang lainnya, kala di depan manusia kelihatan aku senyum 'tarapapa yeah' waktu musibah, tapi dalam hati hanya Allah sajalah yang tahu betapa aku mengadu, merendah bahawa akulah insan paling lemah dan mohon diberi pinjam kekuatan. Kadang2 tak reti nak luah cerita hati sendiri sebab kadang2 pada aku nak menyusun ayat bagi orang faham apa yang aku rasa tu merupakan satu proses yang rumit. Makanya, aku mahu didengar tanpa perlu bersuara.

Dan Allah yang maha mendengar itu selalunya memberi kekuatan dengan cara yang paling halus dan santun, jauh dari yang aku bayangkan =).

Tak apalah kalau tak ada privasi pun. Privasi aku adalah rahsia2 aku dengan Dia.




"Dan rahsiakanlah perkataanmu atau nyatakanlah. Sungguh, Dia Maha Mengetahui segala isi hati"

(67:13)

ya Allah,ini rahsia kita berdua ya.terima kasih kerana mendengar=)

No comments:

Kisah aku

kawan satu payung=)

Siapa kena timpa hujan?=)