Saturday, April 26, 2008

Pelangi Cantik..

Kelas terakhir mandarin..aku nampak pelangi dari luar tingkap bilik tutorial 14,tingkat tiga bangunan ppib ni. I realize that the view outside this window is always magnificent. Super magnificent…and that day,there’s no exception. Subhanallah…cantiknya pelangi..dari tingkat paling atas bangunan ni serasa boleh capai je pelangi itu..sebab pelangi tu macam begitu dekat. Memenuhi ruang tingkap bilik tutorial aku yang panjang dan lebarnya dalam lingkungan 1 meter setengah…Aku duduk di barisan kedua dari hadapan..makanya, untuk aku melihat pangkal dan hujung pelangi itu aku terpaksa meneleng-nelengkan kepala ke belakang. Bersungguh-sungguh gaya aku waktu tu untuk melihat pelangi. Warna –warni pelangi sentiasa mengagumkan aku walaupun dah berjuta kali rasanya aku melihat fenomena alam selepas hujan ni. Apa yang Chu laoshi ajar kat depan aku tak ambik pusing.

Nak tengok pelangi..nak tengok pelangi..isk, tak puas-puas..

Tapi bila Chu laoshi menghadap studentnya kembali terpaksa aku pusingkan kepala ke depan. Cuba untuk fokus sambil hati fikirkan pelangi..cantiknya..cantiknya..
Chu laoshi pandang balik ke whiteboard.Aku ambik kesempatan ni telengkan kepala ke belakang. Nak tengok pelangi,tapi…

Pelangi tu dah tak ada. Hilang. Sekejap je rasanya aku pandang ke depan tadi,tapi bila aku cuba tengok balik, pelangi tu dah tak ada di situ. Sekejapnya…kecewanya..
Buat aku terfikir kenapa begitu sekejap pelangi itu muncul. Aku belum puas menikmati pelangi tadi.Belum lagi.Nak lagi..nak lagi..

Tapi kalau pelangi itu terus ada di situ sepanjang kelas terakhir aku ni apa akan jadi pada aku?Terus telengkan kepala ke belakang tak peduli apa Chu laoshi tulis dan terangkan di whiteboard?Rugi besarlah aku kalau begitu.Sebabnya waktu tu Chu laoshi tengah sibuk terangkan format-format serta contoh-contoh soalan exam dan biasanya Chu laoshi akan terlanjur bocorkan soalan.Hehe..Rugi besarlah sesiapa yang tak jot down apa yang dia tulis di whiteboard.Ish,memang rugi!

Dan aku pun tersenyum sendiri..Terima kasih ya ALLAH kerana selamatkan aku.

Satu perkara yang aku dapat, kecantikan itu bukan saja untuk dinikmati tetapi untuk diingati.Bagi akula..Sebab sampai sekarang aku masih ingat lagi cantiknya pelangi itu…Seingat aku,aku tak pernah tengok pangkal dan hujung pelangi walaupun dah berjuta kali aku tengok pelangi.Entah.Mungkin aku lupa.Tapi yang ini aku tak akan lupa sebab ia sgt besar dan cantik.Dan sebab hari itu hari terakhir kelas aku di bilik tutorial 14, tingkat 3 bangunan PPIB…

ALLAH,adakah dunia ini seperti pelangi?Bahagia pun,adakah ia seperti pelangi?...

1 comment:

pai_ilham al-adwa' said...

salam...saya pengunjung baru..enti ni lahir 1987 ke..salam ta'aruf..kt india ni tak nampak lg pelangi..=)
jemput ke blog saya..berhajat nak bertukar2 link if boleh..
http://naufa-pai.blogspot.com/

Kisah aku

kawan satu payung=)

Siapa kena timpa hujan?=)