Friday, December 30, 2011

First we need love- Zain Bikha

Bismillaah...





Aku lewat 1 2 3 4 5 hari untuk bercerita tentang detik2 manis menghadiri konferens islam antarabangsa Twins of Faith yang julung2 kalinya diadakan di Malaysia. Weekdays. Selalu sangat ada kekangan masa untuk menulis panjang. Tapi percayalah, rasa teruja, rasa syukur, rasa kehangatan berkumpul brothers and sisters berbagai bangsa berbagai rupa hampir dari seluruh dunia belum lagi hilang. Di lab, kami masih lagi tak berhenti menyebut2 tentang hebat dan manisnya pengalaman yang dikutip. Setiap hari mesti ada nama syeikh yang naik seperti,' eh semalam kan macam ternampak syeikh yahya dekat UM' atau 'Eee bestnya budak UIA! Syeikh Alaa al Sayed bagi khutbah jumaat kat tempat diorang!' ataupun 'Esok kan event Home Sweet Home tu? Bestnya orang yang dapat pergi'. Sambil terkenang talk Syeikh Alaa yang kelakar tapi bermakna.

Dan betapa rindu akan suasana serta pengisian para syeikh di sana. Begitu juga dengan hiburan yang dihidangkan- berupa 'edutainment' istilah barunya. Aku dan kakak cantik berjaya pengaruh budak2 lab yang lain untuk dengar poem recitation oleh bro Boona Mohammed (For the Love, Signs, Heroes). Dan seperti yang dijangka, mereka sangat kagum.

*senyum puas*


Aku tak tahu nak mula dari mana. Mungkin dari rasa 'goosebumps' yang aku terima beberapa hari sebelum berlangsungnya event. Atau mungkin dari detik hati aku secara automatik tak henti2 ucap 'subhanallah' sebaik saja masuk dewan. Atau dari detik hati hangat dengan rindu pada Rasulullah dan sahabat2 bila mana nama2 mereka disebut2 dalam setiap ceramah yang diberi lalu hidung mengeluarkan bunyi 'srrott srrott' dan tangan tak henti seka air mata.

Subhanallah. Serius terasa macam ni 'ganjaran dunia' yang Allah nak bagi sebab gigih jaga mama untuk hampir sebulan. haha overwhelmed!


Apa pun banyak input yang aku dapat (alhamdulillah) daripada talk dan workshop yang dijalankan. Aku nak kongsikan beberapa quote sentap yang aku dapat di sana;

1. 'Don't judge others by a moment of their life!' (Syeikh Yahya Ibrahim, 2011). I used to judge people dulu2. Dan sekarang ada antara mereka yang jauuuuuh lebih baik daripada aku. Lesson learned.


2. 'Forbid the evil by showing the right' (3:110) (Syeikh Yahya Ibrahim, 2011).


3. ' We are going to build a nation builder not a nation breaker!' (Syeikh Alaa al Sayed, 2011).


4. 'The right of a child before we even married is to choose the right spouse' (Syeikh Alaa al Sayed, 2011).


5. 'So sisters, where are you from Khadijah?' (Syeikh Alaa al Sayed, 2011).


6. 'Where our ansars? Who will help us?' (A sister who just reverted to Islam).


7. Non muslim => not yet muslim. (Syeikh Hussain Yee, 2011).


8. 'You may have every title, every big short degree, but you still can't explain: Aliff-Lam-Meem' (Boona Mohammed, 2011)


9. 'Woman is like the sun. You energize people around you' (Dr Harlina Siraj, 2011).


Paling aku ingat bila Dr Harlina beritahu bahawa the complete cycle of knowledge consists of acceptance-> practice -> spread. Hanya dengan cara ini ilmu2 baru akan sampai kepada kita semula. Contoh mudah dalam dakwah dan tarbiyah ni, kamu tengok mereka2 yang kamu pernah sampaikan ilmu dahulu, orang2 yang kamu kenalkan tarbiyah kepadanya, orang2 yang kamu ajak ke majlis2 ilmu. Mereka sekarang ini adalah antara source of knowledge kamu. Dari mereka kamu banyak dapat input2 baru walaupun dulu kamulah yang memimpin tangannya saat dia mula2 bertatih dalam DnT ini. Kan?


Begitu juga dari talk Dr Harlina aku belajar yang perempuan tidak terbatas tugasnya hanya di rumah. Mengambil contoh kehidupannya sendiri yang masanya banyak dihabiskan bersama masyarakat. Katanya, suatu hari nanti dia akan lepaskan anak2nya kepada masyarakat. Dari masyarakat sekeliling anak2nya akan banyak belajar dan tak mustahil dibentuk sikap dan cara fikirnya. Maka dari sekarang dia cuba untuk bentuk atau didik masyarakat terbaik untuk anak2nya membesar. Usahanya itu mengingatkan aku dengan firman Allah dalam ayat 47:7. Dr Harlina kata lagi, apabila kita cuba buat keputusan untuk tidak berbuat sesuatu, atau untuk tidak mengambil sesuatu tanggungjawab atas alasan2 tertentu, bayangkan nanti bila di hadapan Allah, adakah alasan2 ini cukup kuat untuk melepaskan kita dari azab dan murkaNya? Subhanallah, serius bergetar hati aku.


Ahh, untuk menulis semua terlalu banyak. Betapa aku harap kamu ada di depan aku dan aku akan berceloteh panjang semua pengalaman dan ilmu yang aku kutip di sana. Macam adik2 dekat sini yang jadi bulat matanya bila aku cerita pengalaman dua hari di ToF. Tambah bersinar bila aku ceritakan yang dalam event ini ada satu workshop dipanggil Pure Matrimony iaitu suatu ruangan untuk muslimin dan muslimat yang single mencari jodoh. hehe ok tipu, mereka kecil lagi. Tak terkesan =p.



Perasaan syukur yang disimpulkan =)

Apapun aku tak boleh lupa pengalaman bertemu barisan sisters dari Korea yang cantik berhijab. In fact, semua sisters sangat cantik walaupun yang berniqab sampai aku jadi ralit melihat mereka. Seorang sister foreigner cantik yang fasih berbahasa melayu. Seorang ayah yang sambil mendukung anak kecilnya sementara menunggu si ibu siap solat maghrib, sambil refresh hafalan ayat qurannya. Ha, kau mampu? Subhanallah. huhu dan paling menyejukkan hati adalah melihat ribuan anak muda, ibu2 muda, ayah2 muda berkumpul beramai2 di sini. Dan berasa sangat2 blessed bila dalam ramai2 tu aku boleh spot few semestians duduk sama dalam konferens. Allahuakbar =).


Oh ya, ada hasil tangkapan menarik daripada salah satu booth jualan (gambar bawah). Terima kasih sangat untuk booth yang menjual, abaya, baju2 muslimah yang cantik2 belaka kerana menjual dengan harga yang sangat mahal. Selamat duit poket.

*Tangan di dada mata ke atas, mulut herot sikit ke tepi*
hehe





Aku mula rindu saat keluar dari dewan PICC Putrajaya pada hari terakhir konferens. Dan sekarang masih lagi rindu.

2 comments:

Shazlin Shaharudin said...

awesome. Nak pegi la nanti.

Irfan Moon The Seriov said...

Kunjungi Blog Ini Yah > http://irfanseriov.blogspot.com/
Dan Follow, Insya Allah Saya Follow Back !

Kisah aku

kawan satu payung=)

Siapa kena timpa hujan?=)