Friday, December 23, 2011

SATU DUA TIGA

Bismillaah...




SATU

Pagi itu adalah seperti pagi2 yang biasa di wad. Rutin pukul 7 pagi, staff nurse akan datang ke kubikel mama untuk tukar cadar, pampers dan baju mama. Dan aku seperti biasa juga akan duduk sebentar di ruang menonton tivi sementara menunggu kerja2 mereka selesai. Bezanya pagi itu aku belum sempat menghabiskan bacaan al-mathurat usai Subuh kerana menguruskan mama. Makanya, aku bawa al-mathurat bersama ke ruang tivi untuk menyambung bacaan. Menariknya, sewaktu aku mula mahu menyambung bacaan, aku terdengar suara lelaki cina ini yang memang awalnya berada di situ terkumat-kamit membacakan sesuatu. Di tangannya ada beberapa helai kertas penuh dengan printed chinese character.

Aku pantas membuat kesimpulan yang lelaki ini sedang memulakan harinya dengan doa. Senyum dalam hati. Dia mengingatkan aku dengan seorang sami Buddha dari China yang aku jumpa sewaktu penerbangan terakhir aku dari Sabah. Sami yang tidak fasih berbahasa Inggeris tetapi masih mampu memberi satu pengajaran yang bermakna buat aku. Dari dia aku belajar bahawa aku tak perlu takut atau ragu2 untuk membuka mushaf hijau aku di depan awam. How ironic is that? Sejak bertembung dengan sami itu aku jadi tenang membuka mushaf aku di mana2.


Aku jeling lelaki itu sekilas. Dia masih tunduk, meneruskan bacaannya dengan khusyuk. Aku juga, tak mahu kalah, tunduk meneruskan bacaan.


Dan hari itu aku juga belajar: manusia, siapa pun dia, dalam susah tak pernah gagal kembali kepada Tuhan.


DUA

Aku selalu percaya bahawa antara orang yang terkuat dan berkuasa di dunia ini adalah orang yang masih mampu memberi dalam keadaan sempit. Pada aku memberi adalah salah satu terapi yang menenangkan apabila ditimpa musibah. Kerana dari situ timbul fikiran 'kalau dalam waktu begini aku masih mampu memberi, maka ujian ini sebenarnya belum apa2'. Di samping mengikut teladan Rasulullah sendiri sebagai manusia yang paling hebat ujiannya tetapi dalam masa yang sama adalah manusia yang paling pemurah sifatnya. Skop memberi itu juga luas tidak tertakluk kepada perkara2 material semata. Menjadikan sesiapa saja mampu memberi. Doa, senyuman, sokongan juga satu pemberian yang mungkin pada sesetengah manusia kelihatan kecil tetapi pada sesetengah yang lain ia adalah CPR yang mampu menyambung nyawanya semula.

Dan juga peringatan demi peringatan.

Semalam, seorang makcik, datang jauh dari Kedah, menceritakan kesusahannya menampung kos perjalanan, perawatan anaknya yang kompleks (masalah hati, masalah kepala) yang menelan belanja ratusan ribu ringgit, datang pada aku menghadiahkan minyak gamat. Khas untuk mama katanya. Lenguh2 kaki mama tu harap boleh kurang bila diurut dengan minyak tersebut.


Terdiam.


Dalam kekurangan, Allah beri juga kemampuan untuk dia memberi. Ahh, serius terkesan.



TIGA

Bosan sudah membaca coretan berlatarkan wad kan? Baiklah, esok (hari ini) aku akan ke program ini (rujuk gambar bawah). Untuk berjumpa orang baru dan orang2 lama dalam suasana yang baru. Semoga langkah dalam redha dan lindungan Allah. Dan semoga ada perkongsian2 yang bermanfaat kelak. InshaAllah.











1 comment:

Bijen M. said...

Orang miskin masuk syurga lebih awal dari orang kaya.
Orang miskin yang bersedekah lebih baik dari orang kaya yang bersedekah.

Cuma, orang kaya yang berada di atas katil empuk yang mengingati Allah lebih baik dari orang miskin yang mengingati Allah.

Lebih kuranglah, tapi di sisi Allah, Allah lebih mengetahui.
Semoga urusan dipermudah.

Kisah aku

kawan satu payung=)

Siapa kena timpa hujan?=)