Monday, February 2, 2009

Entri untuk kamu sayang=)

Bismillaah..
Percaya tak kalau aku katakan yang aku saaaaayang sangat pada kamu.Tidak kira siapa kamu,apa bangsa kamu,apa agama kamu aku tetap saaaaaaayang sangat pada kamu. Sama ada kamu sedar atau tidak aku sudah berbuat baaaanyak perkara yang menunjukkan aku sayang pada kamu.Mungkin jugak aku tidak buat baaaanyak perkara kerana sayang sangat pada kamu.Supaya kamu sedar yang aku selama ini sayang sangat pada kamu dan supaya selepas ini kita saling sayang-menyayangi biarlah aku ceritakan apa yang selama ini aku buat untuk kamu.

Pertamanya,aku tak buang sampah merata-rata.Aku jadikan ini satu kepantangan dalam hidup aku.Kerana aku fikir tanah yang aku pijak ni bukan hak aku sorang.Hak kamu jugak.Maka disebabkan aku sayang sangat pada kamu,aku tak nak cemarkan hak kamu.Hatta,secebis sampah dari celah-celah gigi yang terhasil daripada usaha aku untuk membuka jajan yang aku beli tu pun aku tak sanggup buang ke jalan.Aku simpan dulu dalam poket atau telan terus (hehe tipu je tak telanla).Apalagi kalau sampah tu adalah plastic.Aku jadikan macam satu taboo untuk membuang plastik merata-rata.Kesian penyu-penyu di lautan mati tercekik plastik.Ha tengok,dengan penyu pun aku sayang tau.huhu Dan kalau adik-adik aku sendiri yang buang sampah merata-rata aku akan marah habis-habisan.Aku akan cakap,’tak guna belajar tinggi-tinggi tapi tak reti nak buang sampah kat mana’.dan mama akan sokong aku menyelar tindakan non sivik adik-adik aku ni.Oh,terima kasih mama sebab membantu usaha ana menyayangi mereka yang entah siapa-siapa ni.hehe

Keduanya,aku katakan tidak pada merokok.Iyew!Disebabkan aku sayang sangat sama kamu aku tinggalkan satu nikmat dunia ni.Aku tak merokok bukan sebab aku fikir akan membahayakan kesihatan aku tapi kerana takut aku membahayakan kesihatan kamu.Kamu tau kan perokok pasif itu (kamula yang tak merokok tapi menyedut asap rokok) adalah dua kali ganda mendapat risiko kanser paru-paru.Apalagi kalau kamu mengandung,bahan kimia dalam asap rokok tu boleh mengakibatkan kecacatan tau pada anak kamu.Jadi disebabkan aku sayang pada kamu dan pada anak kamu yang bakal lahir tu aku elakkan diri aku dari merokok.Eh,ingat senang ke??

Ketiganya,aku tak buang chewing gum merata-rata.Aku suka sangat mengunyah chewing gum.Kadang-kadang aku beli sendiri dan kadang-kadang aku ‘katok’ dari adik aku amirul.Bila saja rasa manis chewing gum yang aku kunyah itu hilang,automatik aku akan teringat kamu.Maka aku akan bungkus chewing gum aku tu elok2 dan buang ke dalam tong sampah (tengok tu,siap bungkus lagi tu.Anak siapa la yang sopan sangat ni huhu).Bukan apa,aku takut2 kalau sampah chewing gum tu tak masuk betul2 dalam tong sampah,jadi kalau kamu terpijak pun chewing gum tu takkan melekat pada kasut kamu.Tak menyusahkan atau merimaskan kan?Walaupun ada antara kamu (mungkin tak membaca entri ni) yang menyebabkan chewing gum melekat pada kasut aku (warna hijau aku ingat lagi.cett),pada kain sekolah aku,pada baju sekolah aku tapi tak apa,aku tak berdendam.Aku kan saaaaaayang pada kamu.

Keempatnya,aku selalu flush toilet bila mana aku selesai menggunakannya.Ha,yang ini aku buat betul-betul (tak bermaksud yang atas tu aku tipu ok).Selesai je guna aku akan pastikan aku tinggalkan toilet tu dalam keadaan asal.Hilang bau, rasa dan warna.Sebabnya aku saaaayang sangat pada kamu.Aku taknak la kamu terbau sisa kumbahan aku kan.Nanti hilang selera kamu.Takut2 pulak kamu sampai terkencing2 dalam seluar sementara cari toilet yang betul2 bersih.Isk,kesiannya.Walaupun kadang-kadang kamu selalu tinggalkan bau yang kurang menyenangkan atau ‘sesuatu’ yang sangat memualkan tapi tak apa,mungkin kamu belum khatam belajar istinjak.Bersihkan hingga hilang bau,warna dan rasa ok?Rasa tu jangan pulak rasa dengan lidah (tolong jgn jadi lurus bendul ok).Hilang rasa tu merujuk kepada hilang rasa akan kehadirannya.Err..ahh paham la tu kan.

Kelimanya,aku tak curi sandal kamu di masjid.Bukan sebab aku dah ada sandal sendiri.Tapi sebab aku saaaayang pada kamu (berapa kali nak bagitau daa).Sebab aku tau itu mungkin sandal atau flip flop kegemaran kamu.Lagipun aku kesian pada kamu yang terpaksa balik berkaki ayam kalau sandal kamu dicuri.Disebabkan aku saaaayang sama kamu maka aku tak ambil sandal kamu tu walau selawa mana atau semahal mana sandal yang kamu sidaikan depan masjid tu.Apalagi kalau sandal itu bertali,berwarna biru dan yang mak kamu baru belikan pulak semalamnya.Ish,aku takkan sanggup.Kesiaan kamu.Walaupun nanti kamu senyum2 tanda reda tapi aku tau dalam hati kamu sedih jugak kan sebab kamu suka sangat sandal tu.Kan?

Akhir sekali,aku tak pernah curi handset kamu.Sebabnya aku saaaaayang sangat pada kamu.Walaupun pada mata aku handset kamu itu sangat comel,berwarna putih dengan keychain berayun-ayun di tepi tapi aku tahan je hati nak curi handset kamu.Yela,nanti kesian pulak kamu bila kamu nak telefon rumah nak bagitau yang kamu sudah ada dalam bas sedar-sedar handset kamu tak ada.Kan menggelabah.Sebabkan aku sayang pada kamu aku tak nak ambil hak kamu.Sebabkan aku sayang pada kamu aku tak nak menyusahkan hati mak kamu.

Jadi percaya tak sekarang yang aku saaaaayang sangat pada kamu.Ada baaaanyak lagi sebenarnya,tapi tak apa la.Biarlah rahsia.huhu


Daripada Abu Hamzah Anas ibn Malik r.a., khadam Rasulullah SAW, daripada Nabi SAW,
Baginda bersabda:

Seseorang kamu tidak benar-benar beriman sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri.

Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.


Meminjam kata-kata laksamana Sunan,
‘Maha Suci Allah…sebagai manusia…kita sayang padamu’


p/s:belajar menjadi sarcastic
p/s/s:buat jahat tak semestinya dibalas jahat=)
p/s/s/s:'heart' kamu=)

9 comments:

nawfal said...

saaaaaaaaaaayyyyyyyyyyaaaaaaaaannnggg kaaaaa.......tot.............
haha,byk eh sygnya...nak lawan eh??
hahaha...bilik aku takde tenet,so aku cuba gak untuk update...hahaha..nantikan kemunculan template baru aku,,,,hehehe...:-)

fitri ezwan said...

salaam.

".. tak curi sandal.."

agak nostalgik. heh

nawfal said...

meh join...ade teka teki weh...



http://akunawfal.blogspot.com

anamunawwarah said...

nawfal~
mmg banyak pun i.Allah.ckup utk makhluk seisi alam.hoho..oww ok.br ke lama,aku tetap ziarah mcm biasa=)

fitri ezwan
salaam..lme xnmpk.huhu oww mmg nostalgik.perasaan wkt tu bole rasa lg.mst pnah kena kan?hehe

Nami said...

Ha ha.. Ana sayang kat aku rupanye. Baru tau.

*ingatkan salah blog tadi... pasal munawwarah tu.

anamunawwarah said...

Gaa..nami??
nami classmate aku yg muka cam jehan miskin tu?serius..H0h0
sayang aku sejagat ok.huhu
oww..yup,suda tuka.ana munawwarah skarang..tp still ana yg sama i.Allah=)

Asak said...

Macam mane bole mimpi aku plak?Pelik2..Hahaha

Gadis n Frank said...

warna2 yg sangat soft...suke.

keep blogging...

anamunawwarah said...

asak~
haha aku pun plik gle.

gadis n frank~
hehe awak perasan itu..ya i.Allah

Kisah aku

kawan satu payung=)

Siapa kena timpa hujan?=)