Sunday, February 8, 2009

Sayang dia buat aku speechless..

Bismillaah...

Ini ada dua kisah untuk kamu nilai dengan hati,untuk kamu faham erti akhlak hebat dan mungkin untuk kamu kuis2 kembali rasa rindu di balik hati berlapis dosa.Ini dua kisah yang seakan-akan sama namun dari zaman berbeza dengan dua watak yang beza akhlaknya lebih jauh dari jarak langit dan bumi untuk kamu sama-sama ambil ibrahnya.


Kisah 1
Penghujung Januari 2009

Anamunawwarah (bukan nama sebenar) sedang duduk-duduk santai di atas kerusi sambil2 menghadap nota entah subjek apa di atas meja studinya.Tiba-tiba dia didatangi teman sebiliknya,seorang ISLAM dari belakang sambil tangan menghulurkan separuh bahagian limau mandarin.Dia ada melihat limau sebiji itu terletak sebelum ini di atas rak buku kawan sebiliknya itu.Ringkas dia mengucapkan terima kasih sambil tersenyum.Dia menyambung semula studi sambil tangannya menyua seulas dari separuh limau itu ke mulutnya.Sebaik saja limau itu masuk ke mulutnya,masyaAllah!dia menjerit dalam hati.Masamnya!Studinya terhenti.Limau itu bukan saja masam tetapi juga ada rasa pahit2 sedikit.Dia pandang limau itu lama-lama sambil2 berfikir yang dia tak akan mampu menghabiskan limau ni walaupun cuma beberapa ulas,dia tak tertahan dengan rasa masam limau tersebut.Adoiyai..dia mengeluh.Dia baru saja bertekad berazam tak akan membuang2 makanan lagi.Akan cuba menghabiskan makanan walau apa pun rasa.Tapi nampaknya ujian pertama ini dia bakal gagal.Dia bersyukur kerana makan sambil membelakangkan kawan sebiliknya,kalau tidak tentu saja kerut dahi serta matanya yang terkenyit2 itu mengundang rasa bersalah pada kawannya.Dia capai lagi seulas kerana takut kawannya yang di belakang melihatnya makan.Kalau dia berhenti seakan menunjukkan ada yang tak kena pada limau tersebut,walaupun memang itulah yang sebenarnya!Dalam hati terdetik,takkanla dia ni tak tau yang limau ni masam rasanya,apsal still bg kat aku.adoii.Sangka baik…sangka baik…Namun begitu cukuplah dua ulas baginya.Limau itu terlalu masam tak tertahan rasanya.Dia berhenti makan.Membiarkan limau itu terbiar dua hari di atas meja,tak berusik sebelum membuangnya terus sewaktu ketiadaan kawan sebiliknya.


Kisah 2
Lebih kurang seribu empat ratus tahun dahulu


Lelaki ini sedang bersama-sama sahabat2nya yang lain.Apa butir perbincangan mereka tidaklah direkodkan dalam sejarah namun yang pasti bukanlah tentang perkara-perkara yang sia-sia.Tiba-tiba datang seorang wanita,KAFIR menuju ke arah halaqah mereka.Tangannya membawa beberapa biji limau untuk dihadiahkan kepada lelaki ini.Limau-limau itu kelihatan begitu cantik yang mana kalau sesiapa saja melihatnya pasti akan terliur. Hadiah itu dimakan oleh lelaki ini seulas demi seulas dengan senyuman. Biasanya lelaki ini akan makan bersama para sahabatnya, namun kali ini tidak. Tidak seulas pun limau itu diberikan kepada mereka.Lelaki ini terus makan dan makan. Setiap kali dengan senyuman, hinggalah habis semua limau itu.
Kemudian wanita itu meminta diri untuk pulang, diiringi ucapan terima kasih dari lelaki ini. Sahabat-sahabat agak hairan dengan sikap lelaki ini sebentar tadi. Lalu mereka bertanya. Dengan senyuman lelaki ini menjelaskan ‘Tahukah kamu, sebenarnya buah limau itu terlalu masam semasa aku merasainya kali pertama. Kiranya kalian turut makan bersama, aku bimbang ada di antara kalian akan mengenyitkan mata atau memarahi wanita tersebut. Aku bimbang hatinya akan tersinggung. sebab itu aku habiskan semuanya’.

Lelaki ini…lelaki ini…tahukah kamu siapa lelaki ini?Ya, dialah rasul junjungan kita MUHAMMAD SAW.



Subhanallaah…subhanallaah…subhanallaah



Speechless..

12 comments:

cato;patchi said...

Rasullah sebaik-baik akhlak.


camne la kan kalau sy dlm situasi terus jerit "Mak ai masamnye limau" haha adeh

~AyaN~ said...

penuh makna la...

budak_kecik said...

jmpe blog ni kat blog cato
1st time ziarah ni =)
nice blog ;)
i learn somethg from diz blog
keep blogging sis

-salam ukhuwah-

anamunawwarah said...

cato~
yup,bagindalah sebaik-baik akhlak=)
rindunyee..
haha owg pon kalo ngan member2 bese ckp lepas je.hehe

ayan~
I.Allah..=)

budak_kecik~
alhamdulillah..umur pjg i.Allah trus blog.huhu
salam ukhwah juga=)

nAwFaL said...

Assalamualaikum...
wah...panadai ko buat ayt...
hehe...
aku pny blog kene kondem,tak blh bla btul...
ko tak nak cntct no aku ke??
ko blh je tny afzan...ktorg kamceng kat kampus...
pusing2 kejar cik zailud,hahaha



http://akunawfal.blogspot.com

Martyr said...
This comment has been removed by the author.
Martyr said...

kenapa tak ajak kawan tu makan sekali. masa kopek limau tuh, kasi la kat dia separuh sebelum mula makan.

Farhana_Ana said...

Salam.. ana..
ni nana..
masa matrik dulu... awt tak habaq dah wat blog kat blogspot?
huhu...
nice stori...
ana kaitkan dengan kisah-kisah Islam...
keep it up sis....

ada masa lawatlah blog nana eh...
http://ruhulsyaheedah.blogspot.com

anamunawwarah said...

martyr~
err limau tu dr dia.separuh tu bg pd sy.separuh die separuh sy.tp sy mkn dulu.jd xterpikir nk wat gitu..

nana~
salaam..ukhti,org ad je g blog nana.da siap link da pun.huhu

manny said...

sala...

saya selalu jd mcm si "islam" dlm kisah awak.hulur limau yg saya rasakan manis pada kawan2.tak sangka yg kawan2 rasa masam pula.terus menolak..agaknya sense masam saya ni kureng kot..haha..

anamunawwarah said...

manny~
salam

hehe agakny la..=)

nami said...

Sluurps.. ak mmg suke benda2 masam ni.

Ada lagi tak? Pos kat aku.

Kisah aku

kawan satu payung=)

Siapa kena timpa hujan?=)