Friday, October 10, 2008

Ayat2 Cinta...


Bismillaah…


Baru selesai menonton movie ayat2 cinta.Dah berkurun rasanya movie ni tersimpan dalam laptop tapi baru hari ni dapat tengok sampai habis.busy?mungkin…oh ya malam selasa kelmarin aku cuma tidur untuk tiga jam.Selesaikan 4 esei Mr Vivin yg mereka uar2kan kena hantar keesokan harinya.Maka bersilatlah aku menyiapkan assignment2 tersebut .Bersilat sampai 4 pagi,tidur sekejap,kemudian sambung semula pukul 7 pagi.Battle continue.uhuhu.Dan hari itu dugaan aku bukan sedikit nak selesaikan assignment Mr Vivin ni.Balasan aku mencabar Tuhan.Beberapa urusan aku tidak lancar hari itu.Bukanlah payah untuk diselesaikan tapi cukup untuk mengingatkan aku bahawa Tuhan itu siapa dan aku ini siapa.Jadi jangan buat lagi ana,tolong, aku merayu.ok?


Berbalik pada movie ayat2 cinta.Ada satu perasaan indah menjentik2 tangkai hati bila menyaksikan hubungan yang benar2 di atas landasan islam dipertontonkan.Hinggakan waktu menonton saat2 fahri dinikahkan dgn aisyah mata sebelah kanan aku jadi kabur sedikit dan perlahan-lahan..eh eh ada air mata yg mengalir.Sebelah kanan je tau.Sebelah kiri tak ada apa2.Macam yg sebelah kanan feeling habis tgk scene tu tapi yg sebelah kiri tak ada perasaan pun.Hehe.Scene itu pada aku subhanallah sgt cantik,sgt indah.Ada rasa berbunga2 dalam hati.Tak tau kenapa ada rasa macam tu.Perubahan hormon kot (ahaha=p).Hehe,bukanlah,cuma waktu tu aku rasa indahnya fahri dan aisyah..indahnya pernikahan..indahnya islam.


Aku teringat pesan mama bila timbul soal jodoh (ha,siapa yg timbulkan tu?=P)-lelaki yg baik untuk perempuan yg baik,perempuan yg baik utk lelaki yg baik.Aku jelas mama sampaikan apa yang termaktub dalam al quran.Surah An nur ayat 26 kan?Teringat sebelum tu mama pernah sampaikan perkara yg sama pada aku melalui SMS-‘…nak dapat suami yang soleh,ana kena jadi perempuan yg solehah dulu’.Aha,dgr tu.Simple bunyinya tapi sgt payah nak laksanakan.Pada aku, usaha untuk menjadi perempuan yg benar2 solehah itu adalah suatu jihad.Pengorbanannya besar .Sepadanlah dgn ganjaran yg dijanjikan,malah lebih besar lg.Tapi pernah terniat dalam hati untuk hadiahkan mama dan baba seorang menantu yang baik.Oleh kerana dia akan menjadi satu2nya menantu lelaki maka seharusnya dialah yg terbaik bukan yg terhampeh (ehehe).Usaha dan usaha,doa dan terus berdoa.Persiapkan diri.Jodoh itu bukan sesuatu yg perlu aku risaukan siapa orgnya,bagaimana bentuknya,bila hadirnya sebab itu semua terletak dalam genggaman Allah.Aku hanya perlu persiapkan diri,berusaha menjadi perempuan yang baik dan berdoa ditemukan dengan lelaki yg baik (mama dgn baba dokan ye.kamu pun=)).Itu yg aku faham dari kata2 mama.Dan lebih dari itu,aku percaya dgn janji Allah sesuai dengan ayat ini


‘…Dan siapakah yang lebih benar perkataannya daripada Allah?'

(4:87)


A woman’s heart should be so lost in God that a man has to find God in order to find her=)

salah satu ciri perempuan solehah kan?Credit to myra;)

Dan jadilah aku anak yang baik,yang menyuap cermat nasihat2 mamanya ke dalam mulut tanpa tercicir satu pun,dikunyah2 lumat agar mudah dihadam dan akhirnya menjadi sebati dgn darah daging sendiri.Biar sentiasa dibawa ke sana ke mari sampai mati =).
p/s:tiba2 terasa yg niqob itu indah=)
tapi rasanya jalan cerita novel Ayat2 Cinta lebih bagus dari filem.mana yg baik kita ambik,
mana yg buruk jgn ragu2 nak buang.servis filter kamu selalu ok?=)

2 comments:

Asak said...

Aik?
Mcm kenal jek?
Kenal aku x weh?
Huhu..
Link ar kt aku.
huhu

anamunawwarah said...

asak?
uhuhu knal la.ehehe
ok ak link.lyn blog gak ko ne eh=)

Kisah aku

kawan satu payung=)

Siapa kena timpa hujan?=)