Thursday, August 7, 2008

Painkiller lagi...

Yakinlah pada Tuhan
Tidak semua yang dirancang menjadi kenyataan
Kerana itu fitrahnya
Atau tiba-tiba sahaja halangan mendatang
Kita harus percaya
Ini tidak bermakna berakhir segala-galanya
Dan akhirnya kita akan muncul di tangga teratas
Jadi biar apa pun yang kita lakukan
JANGAN MENGALAH
Kita mesti teruskan usaha
Biar bagaimanapun hidup kita beredar
Kerana apa yang menanti kita di hadapan sana
Tiada siapa yang tahu
Kita harus percaya
Bahawa yang baik itu pasti akan menang
Dan tak lama lagi
Ada sebab untuk kita bergembira
Jadi, biar apa pun yang kita lakukan
JANGAN MENGALAH!





-INI sajak kegemaran aku.Bila aku rasa sedikit 'down' aku akan baca sajak ni (maksud aku baca la.Baca dalam hati,bukan deklamasi tau.pehh,xdapat bayangkan sedih je bersajak.huhu) dan rasa 'down' tu akan surut sedikit.Sajak ni dipetik dari novel JULIA.Novel kegemaran aku juga.Novel untuk subjek KOMSAS tingkatan 5.

Pelik,tapi benar.Sajak ni sebenarnya diberikan pada aku oleh seseorang yang tinggalkan luka paling dalam di hati (eceh!).Macam dia tau suatu hari nanti yang dia akan lukakan hati aku makanya dia hadiahkan sajak ni terlebih dahulu supaya nanti sajak ini boleh kurangkan sedikit sakit yang dia bagi.Mungkin.Perancangan ALLAH.Kebetulan itu tak pernah wujud betul tak?Perancangan-perancangan ALLAH yang teliti dan misteri inilah bagi aku yang membuatkan hidup itu lebih menarik.Pernah aku terfikir kenapa hidup kalau akhirnya mati?Kenapa sayang kalau akhirnya hilang?Kenapa ketawa kalau akhirnya luka?Kenapa bertemu kalau akhirnya berpisah?Kenapa?

Kamu ada jawapan?

ALLAH ada jawapannya dan kalau kamu meminta DIA akan memberi dengan cara-Nya sama ada kamu sedar atau tidak.Ini mengikut pengalaman aku sendiri.Satu konsep yang aku pegang jika diuji aku redha,jika diuji aku sabar maka hikmahnya akan datang sendiri.Bagaimana untuk merasa tenang apabila diuji?Bersangka baik dengan ALLAH.Bukankah ujian itu tandanya ALLAH sayang.Aku sendiri yang meminta,'Ya ALLAH dekatkanlah diri aku pada-Mu' dan jika hanya dengan ujian aku lebih dekat pada-Nya maka aku terima.Dan aku punya banyak perkara untuk aku berasa bersyukur.Kerana walau seberat mana pun ujian aku masih mampu mengenyangkan perut yang lapar,masih mampu ketawa,masih sihat,masih bernafas,masih mampu menuntut ilmu,masih mampu bersolat dengan aman berbanding dengan ujian-ujian yang dibentangkan oleh ALLAH untuk mereka di luar sana dan kalaupun ditakdirkan ujian untuk aku adalah yang paling berat antara segala ujian maka aku tetap harus bersyukur untuk iman yang masih ada.Biarpun senipis kulit bawang.Kerana jika iman itu ditarik aku tak punya apa-apa.Kisahnya sahabat-sahabat nabi yang terdahulu yang menjadi kekuatan kepada mereka untuk melawan musuh adalah iman mereka yang kental kan?Tentu kamu masih ingat kisah bilal bin rabah r.a yang dipakaikan baju besi dan dijemur di tengah panas,ditindih dengan batu.Waktu itu apalah yang dia ada.Fizikalnya terlalu lemah dan di kelilingnya tak ada siapa yang membantu.Dia hanya menyebut 'ahad..ahad'.SUBHANALLAH..Itulah iman.Imannya yang berikan dia kekuatan.Imannya merupakan sumber energi untuk dia terus bertahan.Bayangkanlah hidup tanpa iman,hidup tanpa ada kepercayaan pada ALLAH,masyaALLAH xtergambar!Dan kalau aku punya banyak masa untuk mengeluh,'aduh,panasnya arini' 'alamak,hujan la pulak','aaaa banyaknya keje!!!' seharusnya aku luangkan lebih banyak masa lagi untuk aku bersyukur kerana terlalu,teramat,tersangat banyak perkara yang perlu aku bersyukur sebelum aku mengatakan,'betapa malangnya nasib aku hari ini'.



-Dan kalau dalam aku diuji aku masih dapat solat dengan aman,tenteram,khusyuk maka aku berkata,'tak apa ya ALLAH aku masih selamat'=)














No comments:

Kisah aku

kawan satu payung=)

Siapa kena timpa hujan?=)