Saturday, August 16, 2008

'I am a modern people but with conservative minded'

Bismillaah..


120808

Event:Kuliah Prinsip Amalan Dan Pengurusan

Tempat:DKP 3

Masa:2.00-4.00 ptg


Dr Vivin Vincent tak pernah gagal menjadikan kuliahnya menarik.Tak pernah gagal membuat pelajarnya ketawa mendengar celotehnya.Walaupun pada awal kuliah hari itu dia melangkah masuk ke kelas dengan mood yang sedikit 'swing' dan beberapa kali mengulang formula ciptaannya-science student=D.U.M.B dengan suara yang tinggi dan menyakitkan hati, menyebabkan semangat belajar aku hampir-hampir terbang dan mood aku hilang.Menyebabkan aku duduk dalam posisi yang 'layu' dengan ekspresi 'malas' terpampang jelas di muka.Namun,itu tidak lama.Dalam masa kurang dari setengah jam Dr Vivin berjaya membuatkan aku duduk tegak kembali,memandang 'straight' ke mukanya kerana kuliah hari itu seperti minggu-minggu yang sebelumnya menarik seperti biasa.

SOCIAL RESPONSIBILITY AND MANAGERIAL ETHICS.Terlalu banyak yang dikupas oleh Dr Vivin untuk tajuk yang ini.Contoh-contoh yang diberikan terasa begitu dekat kerana hampir setiap hari terhidang di depan mata.Namun aku menulis di sini bukan berniat untuk mengulas panjang isi kuliah Dr Vivin.Cuma ada satu bahagian daripada kuliah hari itu yang benar-benar menarik perhatian aku.Satu bahagian.Menarik tapi menyedihkan.Menarik tapi menakutkan.

Waktu itu Dr Vivin sedang mengulas mengenai etika berpakaian dan seperti biasa bila tiba soal pakaian, pelajar perempuanlah yang selalu ter'kena'.Dr Vivin melahirkan rasa hairan dan peliknya melihatkan pelajar perempuan sekarang yang rata-ratanya lebih suka memakai a-six year-old-size-shirt.Spontan dengan itu Dr Vivin bertanya:

'Ok this is for girls only,now tell me who feels like wearing this kind of clothes,a-six-year-old cloth is totally wrong because it againts my belief,it againts my religion or whatsoever.Raise up your hand'

dan dia bertanya lagi:

'Who feels like it's ok for me.I don't have any problem with it,raise up your hand'


soalan terakhir:

'Who says that she don't know.Raise up your hand'

Malangnya aku duduk di barisan kedua paling hadapan jadi aku tak dapat melihat berapa ramai yang mengangkat tangan untuk setiap soalan.Tapi perempuan yang duduk di depan aku which obviously wearing 'that kind of shirt' didn't raise her hand for any of the questions.Sebabnya..??Entah..Mungkin dia cuma tak nak mengambil bahagian dalam 'survey' tersebut.Atau dia sendiri tak pasti dia berada di bahagian mana walaupun pakaiannya jelas menunjukkan dia positif untuk soalan nombor dua.Atau mungkin dalam hatinya dia berkata,'fikir sendirilah Dr Vivin.You clearly see the way i dress,you should've guessed which quest would i raise my hand'.Heh..andaian aku.Wallahualam.

Tapi apa yang membuatkan aku tersentak dan berasa malu bila ada pelajar muslim yang mengangkat tangan untuk soalan ketiga-I DON'T KNOW dan serentak dengan itu Dr Vivin menuding jarinya ke arah pelajar tersebut sambil mengeluarkan ayat yang bagi aku sangat sarcastic,sangat menyakitkan (walaupun mungkin dia tak berniat macam tu) dan seharusnya setiap muslim yang mendengar berasa malu.Terutamanya pelajar perempuan tersebut.

'You're a muslim but also you don't know ya?'

Frasa YOU'RE A MUSLIM itu yang sebenarnya membuatkan aku tersentak.Perempuan itu yang ditanya tetapi aku yang merasa terpukul.YOU'RE A MUSLIM..Untuk beberapa ketika ia berulang-ulang dalam kepala.YOU'RE A MUSLIM..

Yes,i am a muslim..

Soalan yang ditujukan Dr vivin kepada pelajar tersebut menunjukkan yang dia 'aware' the way that a muslim girl should dress.Kalau pun dia tak tahu detail 'dress code' seorang perempuan muslim tapi yang pastinya dia mungkin telah membuat jangkaan awal yang semua pelajar perempuan muslim dalam kuliah hari itu akan mengangkat tangan untuk soalan pertama.Tapi the result sangat memalukan.Tak semua mengangkat tangan untuk soalan pertama.Ramai yang terpinga-pinga atau melihat-lihat kawan di sebelah sebelum mengangkat tangan.Kenapa ya?Aku memandang situasi ini sebagai satu situasi yang menyedihkan dan menakutkan.Marah?Geram?Itu pasti.Rupa-rupanya ramai antara saudara-saudara aku yang masih lagi kabur,tak dapat melihat bagaimana sebenarnya imej yang harus dibawa oleh seorang perempuan muslim.Dan kekaburan itu berpunca dari siapa?Dari apa?Lu pikirlah sendiri..heh

Tapi pada fikiran aku kekaburan itu datangnya dari sikap individu itu sendiri.Sama ada sikap tidak mahu mengambil tahu, atau tahu tapi buat-buat tak tahu (ha,yang kedua ni aku hangin sikit!).Kalau aku diajukan soalan mengapa aku menutup aurat-bertudung menutup dada,berpakaian longgar,berstoking,ber'arm socks',jawapannya mudah kerana aku mahu cuba sedaya-upaya mengikut apa yang digariskan dalam al-quran walaupun jelas pada mata yang memandang bahawa aku belum cukup sempurna dalam menutup aurat,masih banyak lagi yang perlu diperbaiki tapi aku berusaha.Biarpun nampak rimas,panas,selekeh,tak up-to-date,tak stylo (pada mata sesetengah orang) aku akan terus mencuba.No kompromi!Kurang dari itu sebenarnya aku memikirkan bahawa aku satu-satunya 'puteri' dalam keluarga.Aku adalah maruah mama dan baba.Pesan mama dan baba supaya aku menjadi anak yang solehah yang sentiasa mendoakan mereka dan sentiasa menjaga maruah walau di mana aku berada sentiasa tersemat di hati.Itu tanggungjawab aku.Itu bakti aku kepada mereka sebagai seorang anak kerana sehingga aku berkahwin dosa aku akan turut ditanggung oleh baba.Aihh..aku tak sanggup mengheret baba ke pintu neraka!Nauzubillah!

Sebaik sahaja seorang perempuan melangkah keluar dari rumahnya,maka berduyun-
duyun syaitan datang mengiringinya,'menghiasnya' supaya cantik di mata lelaki
-halaqah 2007-

Aku cuba untuk tidak emosi di sini.Kalau nak diikutkan hati yang marah mungkin bahasanya menjadi kurang enak.Pelik bagaimana seorang muslim menjadi tidak tahu atau ragu-ragu tentang suatu perkara yang bagi aku cukup simple untuk difahami,paling basic dalam Islam-aurat seorang perempuan itu adalah seluruh tubuhnya kecuali muka dan tapak tangan.Mungkin mereka ada masalah sendiri.Mungkin juga kerana mereka tidak peka pada ayat ini:


Katakanlah kepada wanita yang beriman:"Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kehormatannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau hamba-hamba yang mereka miliki, atau orang gaji daripada lelaki tua yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita.Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang beriman supaya kamu berjaya.
(24:31)


Nah,siapa wanita beriman itu?Saya2!Kamu2!Kita2!Makanya ayat ini untuk kita wahai perempuan-perempuan yang beriman.Atau kamu mahu mengaku bahawa kamu tidak beriman?Berani,cubalah!Dan kamu akan tergolong dalam manusia yang paling rugi di hari akhirat kelak.

Kalau kamu yang membaca ini sempurna auratnya maka sampaikanlah pada mereka yang belum sempurna.Sebaliknya kalau kamu tergolong dalam golongan 'tak tahu' tak ada alasan lagi selepas ini.Ayat di atas sudah cukup jelas.Selamatkan diri kamu maka kamu akan selamatkan ayah kamu,saudara-saudara lelaki kamu dan juga suami kamu dan tidak mustahil, lelaki-lelaki ajnabi yang sering kamu selisih tiap-tiap hari.

'I am a modern people but with a conservative minded'-Dr Vivin, bila mengulas soal berpakaian seorang perempuan.Nak je aku akan tangan dan berkata,'Well dr,a lot of people here need your conservative minded,you don't have to say sorry,instead you should feel sorry'..ehe.Mungkin aku akan dilempang secara berjemaah jika aku suarakan statement di atas atau paling kurang mendapat tenungan maut dari puluhan pasang mata orang2 yang siapa-makan-cili-dialah-yang-terasa-pedasnya.uhu..

'Wear clothe that is protecting you,not that is exposing you'-Dr Vivin
haa..yang ni aku angguk dan senyum..=)


-aihh..frust dgn fesyen baju zaman sekarang-baju dah labuh lengan pulak pendek,lengan dah panjang baju pulak pendek,baju dah labuh lengan dah panjang,sendat la pulaakk..aish.

4 comments:

Anonymous said...

u r such a good muslimah.. :D

anamunawwarah said...

err..that's an honour..thanks =)

Anonymous said...

subhanallah ana..bgsunye penulisan ni..rajin2 lagi tlis cmni.best bace

anamunawwarah said...

I.Allah ain..
ad idea,mase yg xde..
byk bnd leh tulis ngan observe sekeliling..relate ngan islam relate ngan quran..
byk yg menyakitkan..kdg2 nak tulis tp isunya cam kecik je cuma mbe org je yg rasa besar..ehe..
tgkla kalo dr sndr boleh lari dr memikirkan pandangan org lain..aihh..

meluah rasa=)

Kisah aku

kawan satu payung=)

Siapa kena timpa hujan?=)