Friday, November 24, 2017

Tentang 29 hari

Bismillaah...


"Ana mirip arwah mama ana ya?"

"Eh taklah bik. Bukan saya macam baba ke?"

"Ngak sama itu. Pasti mirip arwah mama ana ni"

Angkat bahu sambil senyum.

"Arwah mama ana pasti cantik orangnya kan?"

"Cantik! Macam mana bibik tau?"

"Sebab Ana cantik"

"Hahaha. Saya cantik ke bik?"

"Cantiklah. Lembut lagi orangnya"


Selalu2 kalau orang (ter)puji aku cantik aku terima macam angin lalu saja sebab selama 29 tahun hidup dalam jasad ini tak pernah lagi rasa rupa aku ni sesuatu yang mampu menarik orang. Sederhana saja. Jadi,bila2 orang memuji aku cantik aku selalu menganggap they are just being nice atau generous sesama manusia.

Tapi bila bibik mengaitkan dengan mama rasa tercuit sikit hati.
Sebab mama memang cantik.
Dan bibik meneka betul mama itu cantik berdasarkan rupa aku. Hah!
Sesaat dua tu terfikir, mungkinkah aku memang kelihatan cantik di mata orang?

Nahh...bibik just being kind or generous sesama manusia.


***



Rindu sungguh dengan mama. 
Sungguh2.
Kalau mama ada pasti mamalah orang yang paling restless saat ini. Tapi Allah berkehendak mama berehat lebih awal dan kami hanya mampu berimaginasi 'kalau mama masih ada', 'kalau mama masih ada'. 

Dan Ana membayangkan, kalaulah mama masih ada kita pasti mengulang ritual yang sama-tidur berpelukan berdua malam sebelum Ana berhijrah ke tempat baru. Sama seperti malam sebelum Ana ke Negri Sembilan dan Sabah untuk jihad ilmu. 

Apalagi kali ini tempat baru itu bukan bersifat sementara tetapi selama-lama.





Will I do well ma?

Rindu.



2 comments:

Fitri Ezwan said...

rest assured, you'll do fine.

we wish you and FN the very best.

regards,
mapet, saliza, mikhail & andika

anamunawwarah said...

Ameen...

Thank you so much mapet n family.
Tak ada rezeki lagi jumpa Mikhail n andika.

Kisah aku

kawan satu payung=)

Siapa kena timpa hujan?=)