Monday, June 5, 2017

Tentang Ibrah Mewarna

Bismillaah...



kurr...kurr...kata burung hantu



Dalam sesebuah lukisan hitam dan putih seperti di atas ada ruang2 luas dan sempit yang perlu kita isikan dengan warna yang kita suka.
Dan selalu yang kita mahu setiap satu ruang itu terisi dengan warnanya tersendiri. Tidak terlajak mengganggu ruang yang di sebelah dan ruang di sebelah tidak tercampur warnanya dengan ruang di sini. Definisi kemas dan cantik menurut kebiasaan kita.

Untuk menghasilkan hasil seni yang kemas begitu apa yang biasa kita lakukan pada pensel warna kita? Ya benar, kita tajamkan! Hujung mata pensel warna yang tajam membolehkan kita mewarna tetap dalam garisan lebih2 lagi di ruang2 yang sempit. Walaupun kadang2 terlajak juga tetapi mata pensel yang tajam meminimakan 'kesalahan' itu.

Begitulah kita dengan kehidupan ini yang tak pernah sunyi dengan ujian. Semakin sempitnya kehidupan kita dihimpit ujian, semakin perlu kita menajamkan iman. Dengan iman yang tajam dan ampuh itu kita pelihara diri supaya tidak melampaui batas. Bukan bermakna kita maksum, tetapi sekurang2nya tidak ada dosa melainkan yang diakhiri dengan taubat dan penyesalan.

Oleh itu, seperti mana kamu menajamkan mata pensel warnamu supaya tidak melampaui garisan, asahkan juga imanmu supaya tidak melampaui batasan.



Salam Ramadhan kesebelas.


2 comments:

Muhamad Helme said...

Assalamualaikum ...perumpaan yang digambarkan dalam cerita di atas sangat cantik..

Muhamad Helme said...

Assalamu'alaikum ana

تقبل الله منا ومنكم صالح الأعمال

Taqabbalallahu minna wa minkum.

Semoga Allah menerima (puasa) kita dan menjadikan kita kembali (dalam keadaan suci) dan termasuk orang-orang yang mendapat keampunanNya...

SALAM AIDIL FITRI

_Mohon maaf zahir dan batin_
helme🔰🌷🔰
Jemput datang beraya ke rumah saya👌🏻🏡👌🏻

Kisah aku

kawan satu payung=)

Siapa kena timpa hujan?=)