Friday, October 26, 2012

Raya Haji

Bismillaah...



Sebetulnya, pulang untuk aidiladha lebih nostalgia berbanding pulang raya aidilfitri yang lalu. Walaupun kedua2nya disambut dalam keadaan kami yatim piatu tahun ini. Mama dah tak ada, baba dengan kekangan kerja di pelantar.

Sebab?

Pulang raya haji.
Tahun lepas, terakhir yang balik disambut mama di rumah.
Tahun lepas, terakhir yang kami dapat rasa masakan mama- nasi arab dan laksa.


Aku ingat lagi balik tu, mama seperti biasa kemaskan bilik kami masing2. Masak sedap2. Sampai2 semua siap berhidang. Suka tengok mama makin sihat dan ceria. Malam tu, walaupun bilik dah cantik dan bersih dikemas mama, aku tetap memilih untuk tidur dengan mama sebab baba tak balik beraya. Masuk2 bilik, whoa~ kagum tengok cadar katil mama yang baru dan cantik.haha Waktu tu macam yakin sangat yang everything has went back to normal. Mama dah sihat dan kembali seperti biasa. Berita tentang glioblastoma multiforme itu aku pendam dalam2 dan menyangka mungkin keajaiban sedang berlaku. Walhal waktu itu mungkin mama sedang berperang dengan diri sendiri. Mama rahsiakan kata2 doktor yang mama mungkin ada masa beberapa bulan saja lagi. Cukup dengan beritahu diagnosis doktor, mama harap kami nampak akan masa depan yang mungkin hitam.


Bila difikirkan balik, bagaimana mama dapat senyum dan ketawa dengan cantik waktu itu, ya?


Mama ajak aku solat jemaah, mama bangun qiyamullail, mama mengaji. Hari2 mama adalah seperti itu. Rupa2nya mama bukan saja mencari kekuatan, tetapi mungkin lebih kepada menyiapkan diri. Ah, beruntungnya mama :')


Aidiladha yang lepas, kalau pun aku mampu tersenyum bila mengenangkannya, hanya kerana Allah izinkan aku memasak untuk kali terakhir buat mama-rendang ayam kampung. huhu mama kata, pas!hehe


Aihh, rindu.
Semoga mama di sana setiap saatnya adalah raya. Meraikan kemenangan mama bersabar atas ujian di dunia. Ana doakan. Ana doakan.



Gambar pertama dan terakhir kami lengkap semuanya. Aidilfitri 2010. Aidilfitri 2011 kami beraya di hospital. Kalau dilihat betul, ada bentuk 'hati' pada formasi kami, kalaulah iman berdiri seperti pose arep.hehe



p/s: Salam aidiladha semua orang! Maknai cerita pengorbanan nabi ibrahim dan nabi ismail sebaik2nya kali ini. Refleks pengorbanan kita, hargai pengorbanan orang :)
 

1 comment:

erry edz said...

nice blog. salam perkenalan :) do follow mine :)

Kisah aku

kawan satu payung=)

Siapa kena timpa hujan?=)