Friday, September 21, 2012

Aktiviti hujung minggu (14-16 sept)

Bismillaah...



Terima kasih kepada pihak penganjur untuk tag nama Muna. Manis sangat. hehe


Beramah mesra dengan penduduk setempat. Kemaskan rumah (sapu dapur, vakum ruang tamu, cuci pinggan mangkuk, sapu laman, etc etc). Dapat air sejuk dan udang lipan satu plastik.



Udang lipan kata akhwat. Ketey (ketam) kata makcik aini.


Kami sauk, kami siang, kami goreng, kami makan. Segar dari ladang :) Maaflah untuk rupa ikan talapia yang kokak. Tangan amatur yang mengerjakannya.ehehe (tersipu-sipu).


Kami kopek, kami belah, kami kukur dan hasilnya bagi hadiah kepada penduduk terpilih. Secara rawak. hehe Peluh macam hujan waktu kerjakan kelapa tua ni. Pakcik atas ni cuma  demo teknik yang betul saja.




Tak percaya? Ni buktinya,

 Tadaa!
 Kagum dengan kegigihan sendiri. Balik kampung nanti pantas cari kelapa tua, kopek sendiri, belah sendiri, kukur sendiri. Walaupun ada mesin parut kelapa nak juga alat tradisi kukur kelapa tu. Mesti 'penghulu husin' bangga tengok anak kampung yang belajar tinggi ni tapi masih mengekalkan akar tradisi bangsa. eh? ;p


Ini pokok timun. Alhamdulillah dapat rezeki pindahkan ke atas tanah dengan lafaz bismillah. Semoga ada 'bahagian' kami dari setiap yang memakannya :)



 Pernah rasa nikmat makan akok panas2 hasil air tangan sendiri? Kami sudah cuba dan jaya. Anda bila lagi?Ini pos paling 'syurga'. Sumpah.


 Mengendap teruna kampung bermain copa adalah aktiviti sampingan yang err...kurang sihat. hehe



 Aktiviti sampingan dua, main perang2 dengan budak2 kampung. Mereka menyerah kalah lepas kami balas dengan 'bom tangan'. Sebagai tanda perdamaian diterima, kami serahkan kelapa parut tadi kepada ibu mereka. Comel je. hehe



Bila masuk kampung orang, ulah dah macam budak bandar pertama kali jumpa kampung. Ke sana ke mari dengan kamera tergantung. Klik! sana klik! sini. Nampak kambing klik!, nampak lembu klik!, nampak kera klik! Ibaratnya selama ni cuma mampu menengok haiwan domestik dalam zoo je.  Pertama kali tengok luar kandang. Ibarat la. Walhal membesar di kampung juga. Segala kandang dan reban dah pernah jengah. 


Tapi kampung ini istimewa. Sebab geografinya terletak di tepi pantai. Malam gelap pekat tu, bintang2 di langit jelas sangat bersinar. Kelap kelip macam permata menghiasi langit. Subhanallah. Rasa Allah sayang sangat waktu tu. Sebabnya sudah terlampau lama mengidam menonton bintang di langit malam di tepi pantai. Rasa nak baring je atas pasir sambil mengadap ke langit puas2 walaupun malam itu berjubah hitam. Tak kira, tak kira. Tapi sentri kita yang tegap2 ibarat pahalawan melaka yang mengawal persisiran pantai tu nak campak mana pula? Aha, kurang manis di situ. Maka niat murni terpaksa dibatalkan. Jadilah, walau untuk beberapa minit. 
 

Esoknya, ganjaran orang bersabar mungkin, Allah hadiahkan pagi yang indah,


Ini pun dirakam lambat. Warna jingga pagi sudah mula berserakan. Paling cantik waktu ia cuma segaris. Nampak langit berlapis2. Aihh, bila lagi mahu disambut dengan pagi seperti ini? Rindu.


Di sana, banyak merakam langit rasanya. Sebab langit halwa mata paling enak.







 






Tiba2 blog ni rasa macam ada berputar lagu latar 'sebiru hari ini'. Sayup~ sayup~ ada dengar? huhu


Ini dirakam sebelum beberapa minit kami diserang hujan lebat dan angin yang kuat. Panik.

 








 Kampung nan indah




Aku tak berharap untuk kembali. Tak berhasrat untuk kembali pun. Kadang2 ada tempat yang Allah ciptakan untuk kita cuma bertemu sekali sahaja tetapi memorinya tersimpan lama. Dan kerana cuma sekali (dan seketika) sahaja, kita cuma berkesempatan menyimpan yang manis2. Syukur untuk itu.

Hari terakhir, aku pulang dengan hati yang penuh. Masa depan, kita jaulah ke tempat lain, ya? 

^ ^,




4 comments:

Fitri Ezwan said...

Salam

Gambar scenery: the bomb.

arcane said...

ana, saya puas hati dengan entry ini!
mcm dr. fitri ckp, gambar mmg awesome!

anamunawwarah said...

salam...

moga2 mampu bawa lensa keluar malaysia.


mana tau satu hari sampai oz.
take care both of you!

:)

siti fatimah said...

subhanallah!speechless! cemburu!

Kisah aku

kawan satu payung=)

Siapa kena timpa hujan?=)