Wednesday, September 7, 2011

31,3

Bismillaah...



"Acik redha...acik sayang anak acik.Acik tengok anak acik cantik sangat.Cantik sangat..."


31 Mei 2010

Malam tersebarnya kisah tragedi berdarah Mavi Marmara aku menangis sungguh2 atas sejadah. Ada rasa hiba, ada rasa kerdil, ada rasa cemburu dan tak tinggal rasa benci. Namun, dalam banyak2 rasa itu rasa cemburu dan rasa kerdil kerana tidak terpilih untuk berada bersama2 di atas kapal itu lebih mengatasi. Kerana pada aku mereka yang syahid di atas kapal itu sama saja seperti aku. Cuma orang biasa, menjalankan rutin2 biasa di negara yang aman dan jauh dari bunyi tembakan senjata tetapi akhirnya dipilih Allah untuk syahid ditembus peluru musuh. Subhanallah.


Dan aku masih ingat esoknya, rutin harian aku bersama Cik Pipit bersarapan bersama2 dalam BET lab (waktu zaman praktikal) berubah sedikit- Cik Pipit ajak aku bersarapan di surau. Sampai di surau, Cik Pipit aku lihat baru selesai menunaikan solat Duha. Hidung merah, mata merah. Aku macam boleh agak kenapa. Siap telekung dilipat, Cik Pipit hamburkan rasa marahnya pada tentera Israel laknatullah dengan suara tersekat2 menahan tangis. Itupun air matanya tetap turun mengalir laju. Aku cuma mampu diam mengetap bibir sambil teringat tangisan senyap aku malam tadi. Al fatihah untuk mereka2 yang pergi malam itu.


3 September 2011

Sayu rasa menerima berita kematian jurugambar Noramfaizul Mohd Nor dalam misi kemanusiaan Malaysia ke Somalia. Tambah sayu apabila berita mengatakan Allahyarham meninggalkan dua orang anak yang masih kecil lagi. Walau cuma melihat melalui kaca tv, mendung rasa di lapangan terbang TUDM menyambut jenazah arwah  tetap dirasa sama. Sedikit terkilan apabila peristiwa kematian arwah turut mahu dijadikan isu politik oleh segelintir pihak. Aku cuma percaya begitulah yang telah ditetapkan Tuhan akan masa, tempat dan bagaimana ajal menjemputnya. Dan Dia memilih dengan cara yang paling misteri. 


Melihatkan dua tragedi berdarah di atas, aku jadi tertanya akan bagaimana saat akhir aku nanti. Dalam keadaan bagaimana aku ini sewaktu dipulangkan padaNya. Rezeki paling besar seorang hamba itu pada aku apabila dapat pulang kepadaNya dalam keadaan saat2 akhirnya masih beriman, apalagi dalam keadaan sedang beribadah, membantu saudara semuslimnya yang lain. Kerana yang akhir itu yang selalunya menjadi pengukur bahagia atau tidak kita di sana. Namun akhir yang baik itu tetap dibentuk oleh permulaan dan pertengahan yang baik. Mungkin boleh diselidik akan hayat mereka2 di atas. Manusia2 biasa yang sepertinya dari kalangan kita juga tetapi dipilih Allah untuk pulang dalam keadaan terbaik yang Allah boleh beri kepada hambaNya. 


'Mak,ana nak pergi Gaza laa'
'mmh..jangan nak mengada2!'


Teringat aku akan salah satu syarat untuk menyertai misi kemanusiaan ke Palestin adalah apabila pergi jangan pernah fikir untuk kembali!



Peluang itu tipis (rujuk dialog atas), tetapi harapan masih ada. Doa dan terus doa.
Untuk saudara2ku di sana, walau tangan tak mampu mencapai, doa tetap segera sampai.
Aku rindu kalian.

No comments:

Kisah aku

kawan satu payung=)

Siapa kena timpa hujan?=)