Friday, May 27, 2011

KL

Bismillaah...


Terbaru, seorang labmate, Iranian, nyaris diculik di tempat letak kereta PWTC. Mujurnya, dia pemegang tali pinggang hitam seni karate.Penjahat durjana tu dapat ditumpaskan akhirnya. Cuma yang lecehnya lepas tu kenalah turun naik mahkamah. Dalam ceritanya, labmate aku itu lemparkan beg tangannya ke tepi kerana sangkanya lelaki itu mahu merompak dan harapnya dia dilepaskan. Tetapi rupanya dia ada niat jahat yang lain. Mendengar bahagian ini caused a big 'Gulp' to me.


Kisah tukang simbah asid yang merebak hampir seluruh stesen LRT KL ni masih belum ada kesudahannya. Penangkapan masih belum berlaku. Suratkhabar senyap. Mungkin kerana belum ada kes terbaru. Dan sekarang aku memang prejudis dengan mana2 mat motor di atas jalan. Tak kira bukan EX5 atau Yamaha. Mana tau kalau mereka tukar jenis motosikal pula. Tak mustahil bukan?


Seorang akhawat berkongsi cerita. Katanya, penjahat/penculik/perompak sekarang ada yang menggunakan kanak2 dalam modus operandinya. Terbaru katanya, ada lelaki pertengahan usia akan mengetuk cermin kereta nak minta tolong hantar seorang budak pulang ke rumahnya. Pesan akhawat tersebut jangan sesekali buka cermin kereta apa lagi benarkan lelaki itu masuk. Lain jadinya nanti. Tiba2 teringat seorang akhawat meletakkan sifat aku sebagai 'baik sangat' adalah satu kelemahan. Mulanya aku terfikir macam mana sifat 'baik sangat' (walhal aku tak adalah rasa aku baik sangat pun) dikatakan kelemahan? Tapi betullah kalau dikaitkan dengan situasi di atas, rasanya sifat 'baik sangat' tersebut akan menyebabkan timbul rasa kasihan dan mahu menolong. Akhirnya aku akan menjadi mangsa.


Jadi, kena belajar untuk tak menjadi 'baik sangat'- mudah percaya,mudah simpati,mudah terpedaya,tak pandai kata 'tidak'. Kena jadi sederhana,kena jadi bijak. Kena pandai menilai,baca riak2. Ahh...payah.


Aku merasakan sebagai perempuan harus sentiasa peka dengan sekeliling dan ambil langkah berjaga2. Macam bawa 'pepper spray' ke mana2. Bawa payung sebagai senjata. Belajar seni mempertahankan diri sikit2. Aku dah tak boleh nak harap kemahiran silat cekak aku yang dulu. Tapi rasanya, boleh kot belajar menyerang titik2 kelemahan (weakness spots) lelaki. Seperti halkum, rahang, kemaluan, ketiak, rusuk dsb. Sekurang2nya lah. Boleh belajar di youtube mungkin? hehe


Kita boleh saja mengeluh bahawa dunia ni dah tak selamat. Mana2 pergi ada yang berniat jahat. Tapi fikirkan juga apa tindakan kita. Jahat manusia sekeliling itu di luar kawalan kita. Apa yang kita boleh kawal adalah usaha kita. Maka, tingkatkanlah kepekaan, sikap ambil tahu dan juga ilmu. Tak lupa juga berdoa.

Semoga Allah melindungi. Ameen.




p/s: Manusia semakin bijak dan bodoh.


2 comments:

KC Lee said...

Still simpan lagi pepper spray? hehe

anamunawwarah said...

yup,still simpan.belum ada peluang lagi dia nak berkhidmat.mintak2 tak payah la.
ops,kena cek tarikh luput ni.

Kisah aku

kawan satu payung=)

Siapa kena timpa hujan?=)