Sunday, May 10, 2009

Bogoshipda

Bismillaah…


"Akak dulu sekolah semesti ke?"

"Aaah..tu sebab saja datang sini tolong2"

"Ooo mesti rindu sekolah kan bila tengok diorang ne" sambil mata mengarah ke arah budak2 semesti yang sedang sibuk mengurus kaunter di depan kami.

"Rindu giler" pendek,sayu.

Blazer hitam tu, smartnya mereka kelihatan di dalamnya.Aku se'smart' tu ke dulu waktu mengenakan blazer yang sama?ehe

Flashback...

*****

Prep malam tahun 2004.Aku dengan hani berjalan perlahan menyusur sepanjang koridor kelas form 1.Berbaju kurung putih sekolah berkain merah.Langkah kami sama2 menuju ke DB.Tiba-tiba tergerak hati nakal nak kacau junior yang sedang prep ni.Sampai di depan pintu kelas paling hujung (1a1 kalau tak silap) aku sergah junior aku yang duduk paling depan.

‘Hoh buat apa tu!’

Terkejut,junior aku tu pantas berdiri sambil matanya bulat memandang err..belakang aku.Eh,belakang aku?

‘Err..rilek rr.Orang je ni’

‘Bukan..tu abg prefek dah datang’ sambil buat muka takut2.

Aku dan hani pantas toleh ke belakang.Mencari wajah the-so-called-abg prefek.Ya itu dia en Bayern kita berjalan dengan gaya cool,segak berbaju melayu putih bersampin maroon kotak2.Air muka serius sambil jalan tak pandang kiri kanan.

Eh Bayern duti sorang2 je ke malam ni?Bukan selalu kena berdua ke?Eh diorang ni…Bayern macam jauh je lagi tadi..macam mana…aha

‘Ooo korang ni,kalau prefek hensem dari jauh lagi dah nampak ye’ sengih sambil pandang muka junior aku yang putih bersih ni.Cantik,patutla ramai peminat budak ni.

Dia tak membalas.Matanya tak lepas dari menyoroti langkah Bayern.Riak muka dia waktu tu bukanlah riak muka seorang junior yang terpandang senior yang dia admire tapi lebih kepada…emm kepada muka cuak?berjaga-jaga?muka macam ternampak pengetua sekolah berjalan2 sambil di tangan memegang rotan.muka err..muka tahan nafas.takut nak keluarkan bunyi.

Confuse.Pelik.Bayern je tu pada halnya.

Aku dan hani angkat kaki dari kelas tu.Sampai di sebelah DB dari luar aku ternampak junior2 aku sedang berbaris menunggu giliran mereka membuat rehearsal persembahan mereka.Baju berwarna-warni.ada biru kilat2.

‘Haha comelnya junior2 aku’ sambil mata sebenarnya menala pada seorang junior yang agak montel di situ.

‘Ala yang kat atas pentas tu lagi comel’

Aku mengarah mata ke atas pentas.Aku tak tau hani memerli atau apa.Budak perempuan tu galak menari balet dengan baju ketat ropol2 warna biru.

‘Kak hani,jangan lupa ye malam ni.meeting pukul 2 pagi’ Aku toleh ke arah hani yang dah berjalan agak depan dari aku.

‘Eh hani meeting apa?Ko join benda ni ke?’ Aku pelik sebab hani ni selalunya sangat low profile.Mana nak join handle function2 besar macam ni.Hani diam tak menjawab.dan aku baru perasan hani dah pakai jaket ala-ala budak majlis tertinggi selalu pakai.Dan akhirnya aku dan hani tiba di belakang pentas DB.Tiba-tiba ramai cikgu2 lelaki datang memenuhi belakang pentas.cikgu tan,cikgu lee,cikgu halim,cikgu azhar dan eh2 ada beberapa orang cikgu baru yang aku tak kenal.hani senyum dan senyum.aku makin pelik dan pelik…rehearsal apa yang hani handle ni?

Dan…

teet...teet...teet (alarm berbunyi)

Terpisat2.Mata memandang jam di handset.em pukul 4 dah?aku tak habis studi biofizik lagi.sambungla.


p/s:dah berapa malam berturut2 aku mimpi semesti.junior aku,senior aku,cikgu2,kawan2.Main2 dalam hujanla,asrama lima bintangla,menangis,ketawa semua lengkap.

rindu siott...

8 comments:

anilrah said...

sy juga rindukan sekolah dan semua cikgu2..

Anonymous said...

rindu semesti ke?
best kan kalau boleh putar masa?

anamunawwarah said...

k.lina~
samalaa..5 thn kita kat sana.kenangan2 kat sana semua sgt signifikan.ehe

ayan~
rindu=(
best2.tp hidup mesti jln ke depan=)

anilrah said...

sesekali kene toleh kebelakang :)

KC Lee said...

ada mimpi org tak?theta?basketball??haha

Mahirah M said...

an honest and sweet piece :)

erm erm, Ana, saye laa yang duty dgn Bayern sbenanye ;p ahahahahahhahaha. mesti aku kat bilik debate. maaf Bayern :D


semesti, bila kat sana tak sabar nak tinggalkan. bila dah tinggalkan rindu nak kembali ke sana :)

anamunawwarah said...

myra~
laa yeke..kalo myra xescape sure masuk sekali dlm mimpi.hehe sian bayern.huhu

VillaSanc said...

myra mmg x ptut la..haha
ksian ak kne pusing sume klas sowg2..
huhu~

Kisah aku

kawan satu payung=)

Siapa kena timpa hujan?=)