Wednesday, June 8, 2011

Wan Hanzalah=)

Bismillaah...


Ini tiba2.
Perasaan yang tenang muncul apabila melihat sepupu sendiri sudah selamat bergelar bapa. Walaupun pada saat kelahiran, si bapa ini jauh nun di Perancis. Sibuk dengan urusan pelajarannya di peringkat Master. Tetapi rasa gembira dan syukurnya tetap terasa sampai ke sini.

Teknologi bro. hehe.

Apa yang buat aku rasa teruja sangat adalah kerana sepupu aku ini menamakan anak pertamanya Wan Hanzalah.

Hanzalah.

Kalau kamu rajin menyelak sirah nabi, kamu pasti pernah terserempak dengan nama ini. Hanzalah adalah salah seorang sahabat nabi. Salah seorang jurutulis nabi. Hanzalah syahid di medan perang dan dimandikan mayatnya oleh malaikat yang turun dari langit. Tentang kenapa beliau dimandikan oleh malaikat cuba kamu cari.

Selamat berkenalan dengan Hanzalah=).

Satu cita2 aku bila dah berkeluarga nanti, aku nak namakan anak2 dengan nama para sahabat. Harapannya nanti supaya mereka sedikit sebanyak menurut langkah para sahabat. Supaya mereka bangga dengan nama yang mereka bawa. Supaya mereka faham harapan besar ibunya pada mereka ada di sebalik nama2 itu. Nama2 mulia yang selama hidupnya cuma menegakkan kalimah Laailaahaillallah di muka bumi.

Nanti biar ada Abu Ubaidah, ada Mus'ab, ada Talhah, ada Bilal.
Biar juga ada Fatimah, ada Asiah, ada Nusaybah, ada Khadijah.





Eh, amboi, kemaen nak sampai lapan ye?haha=p
Lapan contoh nama saja.


Apa pun aku nak beritahu yang aku seronok sangat melihat ramai saudara-mara, kawan2 dekat, senior2 sekolah yang sudah melangkah ke alam yang baru. Ke arah menghalalkan hubungan, ke arah menyempurnakan separuh agama. Bila melihat rata2 mereka sibuk memuat naik gambar2 tunang, gambar2 kahwin rasa macam tenangnya...seronoknya. Entahlah, mungkin kerana sebelum ini aku rasa sangat terkejut dan sedih bila membaca berita seorang bayi yang baru lahir dicampak dari tingkat lima dekat Sentul- tempat yang aku ulang-alik hampir setiap hari. Sekurang2nya bila melihat mereka2 yang berkahwin ini rasanya,terjaminlah nasib anak2 yang lahir akan datang. Dilahirkan dengan baik, dididik dengan baik. InsyaAllah. Semoga Allah mudahkan.



p/s: Dulu suka benar dengan nama Jebat Iskandar.hee~


3 comments:

Fitri Ezwan said...

lapan!

anamunawwarah said...

lapan contoh nama saja...adehh =_='

Haslina said...

Hoho..kak ana rupanya..

now i realized your bag. the orange one..

ya Rabbi.

Kisah aku

kawan satu payung=)

Siapa kena timpa hujan?=)